Slová chvály, ale aj kritika. Novú arénu nevíta každý

MARTIN UŽÁK | 12.09.2017

Little Caesars Arena je takmer dokončená a pripravená prinášať úchvatné zážitky. Pre širokú verejnosť sa otvorí už o niekoľko hodín, na začiatok formou koncertov a postupom ďalších dní aj prípravnými a súťažnými zápasmi hokejistov Detroit Red Wings a basketbalistov Detroit Pistons.

Na arénu sa už teraz hrnú slová chvály a obdivu. Prichádzajú z Detroitu a jeho okolia, prichádzajú z celých Spojených štátov a Kanady, prichádzajú z Európy, prichádzajú zo zvyšku sveta. Ako to však býva, megalomanský projekt tohto druhu čelí aj najrôznejšej kritike.


Little Caesars Arena (The District Detroit; 06.09.2017)


O všetkom dobrom a jedinečnom, čo Little Caesars Arena prinesie, sa na tomto blogu už písalo - či už predstavením pôvodných grafických návrhov, alebo zhrnutím poznatkov a fotografií z posledných dní a týždňov.

Teraz na to poďme z opačného konca: čo všetko je na Little Caesars Arene kritizované?

Financovanie arény

Cena výstavby arény sa vyšplhala na 862,9 milióna amerických dolárov. Financie pochádzali z dvoch zdrojov. Tým prvým bola spoločnosť Ilitch Holdings, ktorá riadi klub Detroit Red Wings a má pod sebou viacero dcérskych spoločností. Druhým zdrojom boli mestské financie.

Spoločnosť Ilitch Holdings vložila do výstavby zhruba 538,9 milióna dolárov. Zostávajúcich 324 miliónov pochádzalo z mestských financií (z peňazí od daňových poplatníkov), ktoré mesto na tento účel zbiera a ďalej bude zbierať minimálne do roku 2051. Vlastné zdroje spoločnosti Ilitch Holdings teda predstavovali 62 % prostriedkov. Mesto Detroit pokrylo 38 % nákladov na výstavbu.

Aréna patrí mestu, tak ako všetko, čo je na území mesta; mesto určilo za prenajímateľa arény spoločnosť Olympia Entertainment, ktorá je dcérskou spoločnosťou firmy Ilitch Holdings a je fakticky povereným majiteľom arény - v USA to funguje takto. Háčik je v tom, že hoci boli do výstavby vložené stovky miliónov od daňových poplatníkov, všetky príjmy, ktoré Little Caesars Arena do roku 2051 vygeneruje, zostanú iba spoločnosti Olympia Entertainment (Ilitch Holdings). Príjmy z predaja lístkov, jedla, nápojov a suvenírov, vysielacie práva v televízii a rozhlase, nájom parkovacích miest, nájom luxusných lóží, predaj akejkoľvek reklamy a predaj práv na názov arény - z toho všetkého bude profitovať iba spoločnosť Ilitch Holdings a mesto z toho nedostane nič.

Aby toho nebolo málo, aréna je oslobodená od dane z majetku. A čo je pre jej kritikov ešte ubíjajúcejšie, 324 miliónov z mestských peňazí sa bude uhrádzať postupne formou splácania dlhopisov, pričom mesto nateraz očakáva, že do roku 2051 narastie táto suma aj s úrokmi na 713 miliónov. To bude suma, ktorú bude mesto a jeho obyvateľstvo najbližších 34 rokov splácať len preto, že v Detroite stojí nová aréna.

Spoločnosť Olympia Entertainment sa v dohľadnej dobe plánuje spojiť so spoločnosťou Palace Sports & Entertainment. Táto spoločnosť riadi Detroit Pistons, ktorí budú v aréne hrávať taktiež. Prechod Pistons do novej arény stál 34,5 milióna dolárov a je súčasťou už spomínaných 324 miliónov, ktoré boli vložené z mestských peňazí. Pistons sú v aréne zatiaľ nájomcami, po spojení spoločností Olympia Entertainment a Palace Sports & Entertainment by sa mohli stať poverenými majiteľmi spolu s Detroit Red Wings. Ani takýto nový spoločný podnik však nič nezmení na fakte, že mesto a jeho daňoví poplatníci neuvidia zo svojich peňazí nič, a aj to je dôvod, prečo je spôsob financovania výstavby arény jednoznačne najčastejším a najvýznamnejším terčom ostrej kritiky.

S financovaním arény aj z mestských zdrojov sa počítalo od samého začiatku výstavby (ak vás napadá, že aréna by bez pomoci mesta nestála, hádate správne). Už v pôvodných a oveľa jednoduchších konštrukčných plánoch z roku 2013 s odhadovanou cenou 450 miliónov dolárov bolo zahrnutých až 262 miliónov od daňových poplatníkov. Podiel mestských peňazí, ktoré boli do výstavby vložené, sa pri takmer dvojnásobnom navýšení ceny arény znížil, ale, samozrejme, ich celková hodnota, čo daňových poplatníkov zaujíma v prvom rade, sa zvýšila, takže mnoho obyvateľov mesta Detroit to za víťazstvo nepovažuje.

Kritici hlásajú, že mesto týmto počinom pomohlo projektu, z ktorého budú (opäť) profitovať iba bohatí, a na potreby obyčajných ľudí sa (opäť) nedostane. Obyvatelia dostali iba prísľub, že v obvode District Detroit, do ktorého aréna patrí, budú postupne vytvorené stovky až tisíce nových pracovných miest a mestu a jeho obyvateľstvu sa týmto už za prvých päť rokov vráti asi 200 miliónov dolárov (hospodársky vplyv celého obvodu District Detroit má byť oveľa väčší - očakáva sa, že mestu pomôže sumou okolo 2,1 miliardy dolárov). Ale aj tu je háčik: ak sa to spoločnosti Ilitch Holdings do piatich rokov od dokončenia obvodu District Detroit naozaj podarí, od mesta dostane ďalších 74 miliónov dolárov.

Veľká vlna kritiky sa zdvihla najmä po tom, čo stavitelia oznámili, že v novej aréne budú hrať aj Pistons a že daňových poplatníkov bude ich akomodácia stáť ďalších 34,5 milióna dolárov. Kritika tohto kroku bola taká veľká, že niekoľko aktivistov spísalo petíciu, ktorú im podpísalo viac ako osem tisícok obyvateľov mesta, a celú vec posunuli na federálny súd. Nie je predsa možné, aby sa naše peniaze takto rozhadzovali - hlásali aktivisti. Vadilo im, že keď už sa stavitelia arény rozhodli, že cenu výstavby zvýšia zo svojich vlastných zdrojov, aj prechod Pistons už mali zaplatiť sami a nemali žiadať ďalšie peniaze od mesta.

Kritiku finančnej pomoci zo strany mesta nezmiernil ani fakt, že viac ako 90 % spoločností, ktoré arénu budovali, sídlilo v štáte Michigan; že viac ako polovicu vložených financií zinkasovali firmy, ktoré sídlili priamo v meste Detroit; alebo že viac ako 51 % zamestnancov mnohých firiem, ktoré arénu budovali, pochádzalo priamo z Detroitu.

Inými slovami: kritiku nezmiernil ani fakt, že arénu stavali najmä Detroitčania, že výstavba im pomohla udržať podniky pri živote, alebo že stovky obyvateľov mesta si vďaka výstavbe našli prácu.

Mestské peniaze, ktoré boli do výstavby vložené, mali byť pôvodne určené na detroitské školstvo (ktoré je, mimochodom, v dezolátnom stave). Kritici hlásajú, že verejné financie by sa mali použiť radšej v záujme mnohých ako v záujme niekoľkých. Mali by pomáhať všetkým, nie jednotlivcom.

Nejaký hokej či basketbal, nejaká NHL či NBA, nejakí Detroit Red Wings či Detroit Pistons, to všetko nás nezaujíma, pretože naše mesto má oveľa väčšie problémy, ktoré je potrebné riešiť - tvrdia mnohí kritici. Školstvo, zdravotníctvo, doprava, sociálne služby, obrana, verejný poriadok, bezpečnosť, trh s nehnuteľnosťami (v metropolitnej časti mesta je absolútne zdecimovaný) a mnohé iné oblasti sú predsa oveľa dôležitejšie ako nejaká aréna.

Diskutabilná lokalita

Ako na tomto blogu už odznelo, Little Caesars Arena sa rozprestiera na okraji centra mesta, v pešej dostupnosti bejzbalového štadióna Comerica Park a štadióna amerického futbalu Ford Field. Mesto Detroit sa vďaka tomu stane jediným mestom, v ktorého centre budú pôsobiť všetky kluby zo štyroch najväčších kolektívnych súťaží v Severnej Amerike.

Táto neobyčajná lokalita je jedným z najvýznamnejších prvkov, ktoré dotvárajú jedinečnosť Little Caesars Areny ako nového skvostu mesta Detroit a jeho bohatej športovej histórie a tradície. Aréna dokonca začína byť označovaná za "chýbajúci zub v úsmeve Woodward Avenue", centrálnej ulice mesta. Podľa kritikov to však s touto lokalitou (prinajmenšom dočasne) nemusí byť také ružové, ako sa môže zdať.

Aréna vyrástla na miestach, ktoré boli dlhé roky zdevastované a podľa niektorých miestnych si získali prezývku "bašta zlej povesti". Leží vo štvrtiach, kde sa to dovtedy hemžilo špinou, hrdzou, plesňou, neporiadkom, kriminálnikmi, narkomanmi, bezdomovcami a prostitútkami. Je len časťou veľkého obvodu District Detroit, ktorý sa bude ďalej budovať a renovovať v nasledujúcich rokoch.

Hotel ležiaci v blízkosti arény, ako figuroval v pôvodných plánoch výstavby, bude ešte len postavený. Ďalší hotel, slávny Eddystone, ktorý leží hneď vedľa arény, naďalej zostáva ruinou a jeho rekonštrukcia tiež ešte len príde. Mnohé lokality v blízkosti arény - čím ďalej od centra mesta - naďalej zostávajú opustené a najmä v noci môžu byť nebezpečné. Ak sa chystáte novú arénu navštíviť, pamätajte na to, že žiadne hotely v jej bezprostrednej blízkosti nateraz nestoja a pokiaľ váš hotel leží ďaleko od centra mesta, do arény a najmä z nej neradno chodiť pešky, pretože by ste mohli prechádzať cez mnohé nebezpečné štvrte, ktoré sa ešte len budú budovať a renovovať.

Nedokončená je nielen lokalita, ale aj samotná aréna. Podľa najnovšieho vyhlásenia spoločnosti Ilitch Holdings je aréna hotová na 98 % a v tomto štatúte bude aj otvorená pre širokú verejnosť. Práce v jej vnútri a v jej okolí naďalej pokračujú a budú pokračovať, hoci pri bežnej návšteve s nimi nemusíte prísť do styku. Stále by ste však mali pamätať na to, že aréna leží v obvode, ktorý sa stále buduje a renovuje a bude sa budovať a renovovať aj v nasledujúcich rokoch. Spoločnosť Olympia Entertainment napríklad odporúča, aby ste na podujatia prichádzali s predstihom a rešpektovali všetky prípadné dopravné značenia a oznamy o prebiehajúcich prácach.

Lokalita je nateraz diskutabilná aj preto, že aréna sa rozprestiera na miestach, ktoré sú v posledných rokoch podnikateľsky neoverené. Niektorí kritici pripomínajú, že aréna neleží hneď vedľa Comerica Parku či štadióna Ford Field, je od nich vzdialená niekoľko blokov a keďže obvod okolo nej sa ešte len vybuduje, nemožno presne očakávať, ako sa jej po ekonomickej stránke bude dariť.

So štyrmi veľkými klubmi ležiacimi v širšom centra mesta môže vzniknúť nápor na dopravu. Kritici sa nazdávajú, že v okolí arény môžu vznikať dopravné zápchy a ak sa do nej vyberiete autom, môžete mať problém zaparkovať. Stavitelia arény si nechali vypracovať štúdiu, ktorá hovorí, že počas zápasu Red Wings alebo Pistons by k okoliu arény malo smerovať okolo 6.000 automobilov. Približne 1.600 áut pojmú dve nové garáže, vybudované hneď vedľa arény. Sú kritizované už teraz, ale zrejme len preto, že vodiči si na ne ešte nezvykli. Ďalších zhruba 4.500 parkovacích miest sa nachádza v blízkosti priľahlého divadla Fox Theatre a štadiónov Comerica Park a Ford Field. V okolitých štvrtiach a v pešej dostupnosti arény sa nachádza ďalších asi 3.500 parkovacích miest. Ceny parkovného sa pohybujú od 10 do 25 a viac dolárov za jeden večer.

Kritici možností na parkovanie často pochádzajú z radov miestnych obyvateľov, ktorí žijú v tesnej blízkosti arény a nateraz nemajú istotu, že na parkovacích plochách pred ich domami a bytmi nebudú parkovať návštevníci arény. Pýtajú sa, ako to bude v meste vyzerať, ak budú na všetkých troch štadiónoch veľké podujatia, čo sa teoreticky môže stať a minimálne u dvoch štadiónov by to mohol byť bežný jav. Little Caesars Arena, Comerica Park a Ford Field pojmú dohromady približne 130 až 150 tisíc divákov. Ak by boli všetky otvorené a vypredané v rovnakú noc, doprava v meste môže skolabovať - hlásajú kritici.

Little Caesars Arena je okrem toho pranierovaná aj za to, že jej výstavba znamenala zničenie niektorých starých a architektonicky vzácnych budov mesta, ktoré sa naďalej snaží žiť (aj) zo svojej renesančnej povesti. Obeťou výstavby sa stal napríklad Park Avenue Hotel, ktorý bol v roku 2015 zrovnaný so zemou. Ležal hneď vedľa hotelu Eddystone; podľa staviteľov nestál za ďalšiu rekonštrukciu, pretože ak by bol zachovaný, bol by nebezpečne blízko novej arény. Ak ste ho niekedy videli, bol to ten opustený hotel, na ktorého vrchole vyčnievali vandalmi namaľované nápisy typu "krajina živých mŕtvol" či "mesto duchov".

Niektorí kritici sa opierajú aj do architektúry už existujúcej Little Caesars Areny, rovnako ako do architektúry štadiónov Comerica Park a Ford Field. Tvrdia, že z urbanistického hľadiska sú tieto konštrukcie úspešné len čiastočne, hoci práve v Little Caesars Arene bola venovaná veľká pozornosť tomu, aby aréna zapadla do typickej detroitskej architektúry a aby nijak zvlášť nevyčnievala nad okolitými budovami v okolí. Tematická budova v štýle Disney s plytkou komerčnou zábavou - aj takto niektorí vnímajú Little Caesars Arenu.

Názov a logo arény

Little Caesars Arena dostala svoj názov koncom apríla 2016. Stavitelia ju dovtedy volali Baddest Bowl in Hockey, fanúšikovia si priali názvy typu Hockeytown Arena či Gordie Howe Arena. Aréna bola nakoniec pomenovaná po obchodnej spoločnosti Little Caesars, známej a dnes už celosvetovej sieti pizzerií. Táto spoločnosť kedysi rozbiehala podnikanie Mikea Ilitcha a doviedla ho až ku kúpe a zveľadeniu Detroit Red Wings. Názov Little Caesars Arena mal byť poctou jeho celoživotnej práci aj za cenu toho, že aréna sa vzdala možnosti podpísať štedrý kontrakt s nejakým iným komerčným partnerom (Little Caesars je jednou z dcérskych spoločností organizácie Ilitch Holdings).

Po zverejnení názvu arény sa objavila vlna posmeškov a kritiky, ktorá neutíchla prakticky dodnes a neutíchne ani v ďalších rokoch. Mnohým fanúšikom vadilo a vadí, že aréna bola pomenovaná komerčným názvom, a mnohým z nich vadí aj to, že spoločnosť, ktorá dala aréne názov, je sieťou pizzerií. Mnohí sa podpísali pod petície, ktoré žiadali, aby bola aréna premenovaná. Nedočkali sa.

Sklamanie fanúšikov Red Wings bolo o to väčšie, že ich dovtedajšia Joe Louis Arena neniesla komerčný názov, bola jednou z posledných arén v NHL bez komerčného názvu a dokonca ako jediná veľká aréna v Spojených štátoch bola pomenovaná po človeku - boxerovi Joeovi Louisovi. Keď sa neskôr ukázalo, že Little Caesars Arena bude domovom aj pre Detroit Pistons, podobná vlna nevôle sa objavila aj u ich fanúšikov, pretože tí dovtedy chodili na basketbal ďaleko mimo mesta, do arény Palace of Auburn Hills, čo bola jedna z posledných arén v NBA bez komerčného názvu.

Joe Louis Arena a Palace of Auburn Hills sú už zatvorené. Na mape štyroch veľkých kolektívnych súťaží v Severnej Amerike (NHL, NBA, NFL, MLB) figuruje už len jedna aréna bez komerčného názvu. Je ňou newyorská Madison Square Garden, v ktorej hrávajú hokejisti New York Rangers, basketbalisti New York Knicks a k tomu aj basketbalový oddiel atletického programu St. John's Red Storm a basketbalistky klubu New York Liberty.

Kritika smerom k názvu arény sa ešte vystupňovala, keď stavitelia arény uviedli, že na streche bude figurovať jednoduché oranžovo-biele logo spoločnosti Little Caesars. Podľa pôvodných plánov tam totiž malo vynikať veľké svietiace logo Detroit Red Wings. Plány s pôvodne navrhnutým svietiacim klubovým logom na streche boli zrušené krátko po tom, čo aréna dostala názov Little Caesars Arena. Keď sa neskôr ukázalo, že v aréne budú hrávať aj Pistons, bolo zrejmé, že logo jedného z klubov na streche nebude.

Kontroverzný Kid Rock

Little Caesars Arena bude pre širokú verejnosť oficiálne otvorená od dnešného večera (podľa stredoeurópskeho času v noci na zajtra). Arénu otvorí koncert detroitského hudobného umelca Kid Rocka, ďalšieho to terča ostrej kritiky.

Kid Rock je známy presadzovaním konzervatizmu. V minulosti sa "preslávil" aj tým, že na jednom zo svojich koncertov zneuctil americkú vlajku. Na svojich vystúpeniach sa zvykol prezentovať konfederačnou bojovou vlajkou, ktorá je symbolom otrokárstva a rasizmu. S blížiacim sa termínom otváracieho koncertu v Little Caesars Arene sľúbil, že túto vlajku na svojich vystúpeniach už nikdy nevystaví, na ostrej kritike k jeho osobe, jeho vystupovaniu a aj k skutočnosti, že v Little Caesars Arene bude "doma", sa však nič nezmenilo.

Kid Rock bude nielen umelcom, ktorý arénu pokrstí, ale bude zároveň prvým, kto v nej bude mať viacero vystúpení za sebou. Po dnešnom otváracom koncerte v nej absolvuje ešte ďalších päť vystúpení, až po sérii jeho predstavení dostanú priestor ďalší umelci a aj prvý hokejový zápas. V Little Caesars Arene bude doslova "doma" aj po skončení koncertnej šnúry - vo vstupnej hale si otvorí vlastnú reštauráciu.

Kritika smerovaná na Kid Rocka a jeho spojenie s Little Caesars Arenou bola a je natoľko silná, že vyvolala reakciu Chrisa Ilitcha, syna Mikea Ilitcha a nového majiteľa Red Wings. Ilitch uviedol, že nemôže kontrolovať to, čo nejaký umelec robí a hovorí, aké má názory a akú politiku presadzuje. Uviedol tiež, že Kid Rock patrí medzi dlhoročných podporovateľov mesta Detroit, v meste je marketingovo silnou značkou a hoci v aréne bude vystupovať, neznamená to, že spoločnosť Olympia Entertainment sa s jeho názormi stotožňuje.

Nevôľa časti detroitskej spoločnosti voči tomuto umelcovi možno prerastie ešte do väčších rozmerov, pretože zatiaľ čo on bude dnes večer (v noci) otvárať Little Caesars Arenu, prvou udalosťou na námestí pred arénou má byť organizovaný protest voči jeho vystupovaniu a šíreniu nenávisti v meste Detroit.

Ďalšie problémy

Okrem problémov týkajúcich sa financovania arény, diskutabilnej lokality, názvu arény, loga na streche a prvého kontroverzného umelca som v posledných rokoch zaznamenal aj niektoré ďalšie kritické názory a problémy, ktoré odporcovia Little Caesars Areny pripomínali. Neboli síce také časté a také závažné ako predtým popísané problémy - niektoré z nich sú až malicherné - napriek tomu ich v krátkosti spomeniem.

Mnohí kritici, predovšetkým fanúšikovia Detroit Red Wings, predhadzujú aj očakávanú "neosobnosť" novej arény. Joe Louis Arena, ktorú mohli navštevovať po dobu 38 rokov, vyznie v porovnaní s Little Caesars Arenou ako absolútny technologický debakel, no napriek tomu im bola veľmi blízka. Hoci sa na Joe nadávalo od prvého momentu, čo bola otvorená, bola to tradičná hokejová aréna, akých dnes nie je veľa. Hokej v nej bolo cítiť na každom rohu, bola reprezentatívnym skvostom bohatej klubovej histórie, Red Wings za jej existencie hneď štyrikrát vyhrali Stanley Cup. V Little Caesars Arene zrejme nenadobudnete ten istý, pravý "hokejový pocit", ako tomu bolo v Joe. V Little Caesars Arene figurujú mnohé vzácne artefakty, mnohé z nich majú historickú hodnotu a sú oslavou bohatej existencie Red Wings, no minimálne zo začiatku bude táto aréna pôsobiť chladným a neosobným dojmom, a dozaista bude trvať, kým si ju generácie fanúšikov naozaj obľúbia. Je dosť možné, ako tvrdia niektorí kritici, že Little Caesars Arenu si mnohí fanúšikovia naozaj zamilujú až vtedy, keď v nej Red Wings vyhrajú ďalší Stanley Cup. Budú mať na to minimálne 34 rokov - Red Wings zostanú v Little Caesars Arene minimálne do roku 2051.

Samozrejme, mnohým kritikom vadí aj multifunkčnosť, ktorá bude v Little Caesars Arene takmer každodennou normou. Nebude to už predovšetkým hokejová či predovšetkým basketbalová aréna, Red Wings a Pistons sa o priestor v nej podelia. Je to veľká rana najmä pre fanúšikov Pistons, ktorí majú v aréne podstatne menej artefaktov a už len letmý pohľad naznačuje, že Red Wings sú v nej viac doma ako oni. Pritom to mohlo byť presne naopak - Chris Ilitch nedávno uviedol, že keď jeho otec v roku 2010 začal uvažovať o tom, že po Red Wings a bejzbalových Tigers kúpi aj Pistons, tejto idey sa vzdal iba preto, že Red Wings by potom musel presunúť do Palace of Auburn Hills, novú arénu by tým pádom nestaval a boli by to Red Wings, ktorí by sa cítili ako nájomcovia v pôvodne nehokejovej aréne.

Mnohých fanúšikov Pistons odrádza aj to, že za basketbalom teraz budú cestovať do centra mesta. Predtým chodievali do arény, ktorá bola od centra vzdialená približne 52 kilometrov. To je veľká zmena a mnohí ju už teraz odmietajú akceptovať.

Niektorí držitelia sezónnych permanentiek Red Wings a Pistons - či už súčasní, alebo minulí - sa nechávajú počuť, že do novej arény neplánujú chodiť vôbec, pretože nedostali miesta, na aké boli po dlhé roky zvyknutí v Joe alebo v Palace.

Kritika sa týka aj niektorých nových miest v aréne. Niektoré najvrchnejšie rady horného podlažia arény ležia za gondolami (t.j. boxmi, ktoré sú zavesené o strop). Lístky do najvrchnejších radov arény sú najlacnejšie, ak sa však chystáte do Detroitu s tým, aby ste si arénu užili v celej jej kráse (dĺžke, šírke a výške), týmto miestam sa radšej vyhnite, pretože do zorného poľa vám budú zasahovať gondoly a môžete mať obmedzený výhľad na niektoré časti arény.

Samostatnou kapitolou sú ceny lístkov, ktoré v novej a modernej aréne podľa očakávania zdraželi. Mnohí kritici pripomínajú, že hokej za premrštené ceny si nebudú môcť dovoliť. Lístky na jednotlivé zápasy Red Wings, zakúpené klasickou cestou (nie permanentné vstupenky, individuálne plány na viacero zápasov alebo lístky od držiteľov sezónnych permanentiek), sú drahšie zhruba o 50 až 70 dolárov, ich ceny však varírujú podľa miesta, súpera, dňa v týždni, atď. (na ceny lístkov sa pýtali viacerí z vás, podrobne ich rozpíšem v ďalšom pokračovaní seriálu odpovedí na vaše otázky).

Čas ukáže

Kritici Little Caesars Areny sú nateraz konfrontovaní s názormi staviteľov, odborníkov, zástancov i fanúšikov, ktorí tento nový klenot mesta Detroit chcú navštíviť a navštevovať ho pravidelne.

Kritici spôsobu financovania arény sú často konfrontovaní s názorom, že mestské investície do tohto obrovského projektu sa bohato vrátia v podobe tisícok nových pracovných miest, rozšíria centrum mesta, rozprúdia v ňom život, zveľadia turistický ruch a budú viesť k potrebnému ekonomického vzostupu. Niektoré trendy sú badateľné už teraz - mladí ľudia z Detroitu po prvýkrát za posledných približne 60 rokov neodchádzajú a dokonca sa ich podiel v meste začína zvyšovať.

Kritici diskutabilnej lokality bývajú konfrontovaní s názorom, že aréna je pre mesto a jej staviteľov veľkým testom, na ktorý sa dobre pripravili. Aréna nevznikla zo dňa na deň, ani za posledných päť, šesť či desať rokov. Plány jej výstavby sa začali postupne pripravovať už pred 30 rokmi - Mike Ilitch mal prvú víziu o novom domove pre svoj hokejový klub už krátko po tom, čo v roku 1982 Red Wings kúpil. Budovanie sa ani zďaleka nekončí a bude pokračovať aj v ďalších častiach obvodu District Detroit. Little Caesars Arena má byť len začiatok.

Kritici názvu arény, jej loga, strechy, chystaných podujatí či vyšších cien lístkov začínajú byť konfrontovaní s názormi rastúceho počtu nadšencov, ktorí im niekedy tvrdo a bez servítky pripomínajú, že ak do novej arény z uvedených dôvodov nechcú, nech tam jednoducho nechodia. Vďaka tomu zostane viac miest a možností pre tých, ktorí tam ísť chcú.

Little Caesars Arena, Detroit Red Wings, Detroit Pistons i mnohí umelci, ktorí sa v aréne predstavia, budú z počiatočného boomu ťažiť možno aj niekoľko sezón. Je to vidieť aj na záujme o zápasy Red Wings - lístky na blížiacu sa sezónu NHL sa predávajú raketovým tempom, hoci po prvýkrát po 25 rokoch Red Wings nepostúpili do play-off a v ďalších sezónach bude ich osud zrejme rovnaký.

Čo bude neskôr, to nateraz nikto nevie.

Koľko chvály či kritiky zostane, koľko novej chvály či kritiky pribudne, kedy všetok ten počiatočný boom opadne a návštevníkom arény začne vo veľkom záležať aj na produkte, ktorý sa bude preháňať po ľadovej ploche či basketbalovej palubovke - to všetko ukáže až čas.

Bolo by trúfalé očakávať, že Little Caesars Arena bude dokonalá, že nebude čeliť problémom, že bude 34 rokov vypredaná a že postupom času ju všetci zainteresovaní začnú milovať.

Je to ale dobrý začiatok pre to, aby sa Detroit s jej pomocou i pomocou obvodu District Detroit začal obracať k lepšiemu, aby si kritiku vzal k srdcu a dokázal ju pretaviť vo svoj prospech.


Podklady:
  • Little Caesars Arena is not 100% finished, but it's ready for Kid Rock (Joe Guillen, Detroit Free Press; 11.09.2017)
  • Little Caesars Arena: How the cost nearly doubled to $863 million (Joe Guillen, Detroit Free Press; 06.09.2017)
  • Olympia Entertainment defends Kid Rock concert at Little Caesars Arena (Danielle Salisbury, MLive; 03.09.2017)
  • New home for Red Wings, Pistons raises a city's hopes (Larry Lage, Associated Press; 31.08.2017)
  • Activist threatens suit after petition to block taxpayer aid for arena denied (Sarah Rahal, The Detroit News; 18.08.2017)
  • Council approves $34.5 million in taxpayer aid for Pistons move to Detroit (Ben Solis, MLive; 20.06.2017)
  • Red Wings fans miffed over nixed LED arena roof (Michael Jackman, Detroit Metro Times; 03.05.2016)