V čom bude nová aréna Detroit Red Wings výnimočná

MARTIN UŽÁK | 24.01.2016 | aktualizované 20.08.2017

Je to už nejaká doba, čo na Facebooku pravidelne informujeme o prebiehajúcej výstavbe novej arény pre klub Detroit Red Wings. Popri tom často pripomíname, že aréna to bude v mnohých smeroch výnimočná.

Aréna bude niesť názov Little Caesars Arena, má byť dokončená v septembri 2017, okrem Red Wings v nej bude hrávať aj basketbalový klub Detroit Pistons. Spoločnosť Ilitch Holdings, ktorá arénu buduje, sa netají tým, že pôjde o jediný projekt svojho druhu v NHL.

Doteraz bolo odtajnených niekoľko vzácnych prvkov, vďaka ktorým má byť nová aréna unikátna. Tento článok ich predstavuje a dopĺňa modelovými fotografiami.

Animácia na plášťoch


Vizualizácia vstupnej haly (Olympia Entertainment & Olympia Development)

 
Televízne prenosy z NHL často začínajú leteckým pohľadom na mesto alebo arénu. Nová aréna má byť opatrená animáciami, ktoré si budú tieto zábery doslova pýtať. Má sa o to postarať veľké logo, umiestnené na streche. Ide však o logo spoločnosti Little Caesars, nie klubové logo Red Wings.

Na plášťoch arény sa budú zobrazovať jedinečné grafické prevedenia. Aréna nebude hranatá, jej stavitelia sa preto rozhodli, že ju opatria špeciálnym hliníkovým plášťom so zabudovanou video projekciou, ktorá bude môcť prehrávať animácie, fotografie či dokonca živé prenosy. Animácie na plášťoch arény sa budú môcť prehrávať aj protichodným smerom. Aréna vďaka tomu bude pôsobiť ako nadčasová budova.

Okolité budovy budú s arénou spojené unikátnou strechou zo skla. Ulice majú byť postavené európskym štýlom - majú byť užšie a doplnené otvorenými terasami. Súčasťou výstavby je aj renovácia viac ako 45 blokov v okolí arény. Aréna sa tak stane hlavnou súčasťou veľkého komplexu, v ktorom má pulzovať život.

Dynamické prevedenie nebude chýbať ani vo vnútri arény. Kocka nad ľadom bude najväčšou a najmodernejšou svojho druhu. Horné podlažia arény budú strmé, od čoho si Red Wings sľubujú väčší hluk ako v iných halách.

Dvanásť metrov pod povrchom zeme


Vizualizácia námestia (Olympia Entertainment & Olympia Development)


Ľadová plocha sa bude nachádzať dvanásť metrov pod povrchom zeme. Rovno pred arénou bude situované námestie s veľkoplošnou obrazovkou. Fanúšikovia, ktorým sa nepodarí dostať dovnútra, budú môcť sledovať zápasy na tomto námestí, ktoré má poňať tri až štyri tisícky ľudí. Podobné námestie figuruje napr. pri Amalie Arene v Tampe a využíva sa najmä počas play-off. Priamo pod námestím bude tréningová hala.

Tréningová hala pod povrchom zeme bude súčasťou tréningového komplexu so všetkým, čo k nemu patrí. V aréne bude viacero šatní s príslušným vybavením a priestory vyhradené iba na hokejový tréning. Nová šatňa Red Wings bude až trikrát väčšia ako ich terajšia šatňa v Joe Louis Arene. Red Wings budú po New Jersey Devils a Columbus Blue Jackets tretím klubom NHL s tréningovou halou v tesnej blízkosti vlastnej arény.


Vizualizácia tréningovej haly (Olympia Entertainment & Olympia Development)


Tréningová hala pod povrchom zeme umožní hráčom trénovať v dobre známom prostredí aj vtedy, keď v ich aréne bude na programe iné podujatie. Red Wings túto výhodu v terajšej Joe Louis Arene nemajú. Za tréningami musia často cestovať inam, a niekedy tak robia za veľmi nevšedných okolností. Napr. v marci 2015 si museli vinou koncertu v Joe Louis Arene obliecť väčšinu výstroja v šatni, nastúpiť do svojich áut a takto odcestovať do inej arény na predmestí Detroitu. Pri návrate do Joe Louis Areny - opäť vo väčšine výstroja - sa niektorí dostali do dopravnej zápchy. Luke Glendening a Riley Sheahan sa raz dokonca dostali do snehovej víchrice a keď chceli pomôcť jednému pánovi roztlačiť jeho auto, museli to na pobavenie ďalších vodičov robiť rovno vo výstroji. S novou arénou sa takýmto bojovým podmienkam vyhnú.

Sedadlá visiace zo stropu


Vizualizácia tzv. gondol (Olympia Entertainment & Olympia Development)


Ako v každej modernej aréne, aj v novej aréne pre Detroit Red Wings budú situované luxusné lóže. Red Wings dokonca už väčšinu z nich dokázali prenajať - prenajali napr. všetkých 52 veľkých lóží, ktoré sa prenajímajú na sedem až desať rokov a do klubovej pokladne za tú dobu prinesú cez 100 miliónov dolárov.

Luxusné lóže nie sú ničím neobvyklým, novinkou však budú tzv. gondoly. Pôjde o niekoľko radov sedadiel, ktoré budú visieť zo stropu arény, takže svojou polohou sa budú vymykať ostatným sedadlám a lóžam. Gondoly budú umiestnené na dvoch stranách klziska oproti sebe vo forme boxov. Jedna časť týchto boxov bude vyhradená pre novinárov, ktorí v Joe Louis Arene prakticky nikdy nemali klasický press box.

Fanúšikovia dostanú vďaka gondolám možnosť pozrieť si hokej z takej perspektívy, ako v žiadnej inej aréne na svete. Stavitelia uviedli, že v gondolách čaká na priaznivcov jedinečný zážitok, pretože na hokej budú pozerať z netradičného miesta, zatiaľ čo ostatní diváci budú sedieť pod nimi a časť z nich za nimi.

Posledný model novej arény hovorí o tom, že jej celková kapacita pre hokejové zápasy má byť do 20.000 divákov. Toto číslo dozaista nie je konečné, gondoly visiace zo stropu však neponesú viac ako niekoľko stoviek priaznivcov.

Na scénu pred zrakmi fanúšikov


Vizualizácia útrob arény (Olympia Entertainment & Olympia Development)


Keď hráči Red Wings opúšťajú svoju šatňu a vychádzajú na ľad, ich cesta na ľadovú plochu je zvyčajne úzka a lemovaná nanajvýš niekoľkými príslušníkmi klubu a realizačného tímu, strážnikmi, rodinnými známymi a sem-tam aj kameramanmi alebo vybranými fanúšikmi, ktorí dostali ojedinelú možnosť nakuknúť na miesta, kam sa bežný človek nedostane. V novej aréne sa to zmení.

Posledným doposiaľ známym unikátnym prvkom arény by mala byť široká cesta smerom na ľadovú plochu s vyhradenými miestami (klubmi) pre desiatky až stovky fanúšikov. Znamená to, že hokejisti Red Wings i basketbalisti Pistons sa s fanúšikmi budú môcť pravidelne stretávať už v útrobách arény - pred vykorčuľovaním na klzisko či vybehnutím na palubovku, medzi šatňou a športoviskom. Tento VIP priestor by mal byť určený iba držiteľom sezónnych permanentiek, lístky na zápas NHL či NBA sa však dajú kúpiť aj od nich, takže môžu sa tam dostať aj ojedinelí návštevníci arény.

V NHL momentálne nie je aréna, ktorá by dávala stovkám fanúšikov možnosť na vlastnej koži zažiť, ako hráči odchádzajú na ľad z útrob arény. S niečím podobným sa v súčasnosti možno stretnúť iba na najmodernejších štadiónoch v lige amerického futbalu NFL. Aréna má teda priniesť revolučný prvok, ktorý môže zmeniť pohľad na súkromie športovcov a ich čakanie pred začiatkom zápasov.

S novou arénou stúpne hodnota


Vizualizácia arény zvonku (Olympia Entertainment & Olympia Development)


Celková cena arény sa vyšplhala už na 862,9 milióna amerických dolárov. Jej pôvodná cena bola 450 miliónov, stavitelia do nej však investovali ďalšie milióny, aby aj vďaka všetkým predstaveným unikátnym prvkom a tiež prijatiu basketbalových Detroit Pistons zvýšili pravdepodobnosť, že jej osobná návšteva bude pre fanúšikov neopakovateľným zážitkom.

Predstavitelia spoločnosti Ilitch Holdings sú presvedčení o tom, že ich nová aréna bude najlepšia a najmodernejšia v Severnej Amerike, pretože do nej vkladajú to najlepšie z iných arén a pridávajú aj niečo navyše, čo nie je nikde inde.

Dá sa očakávať, že s novou arénou podstatne porastie hodnota Detroit Red Wings. Podľa posledného vydania ekonomického magazínu Forbes je aktuálna hodnota klubu na úrovni 600 miliónov amerických dolárov, čo stačí na ôsme miesto v NHL, najnižšie zo všetkých klubov z éry Original Six. To hodnota New York Rangers, ktorí sú v tomto smere prví v NHL, je dvakrát taká ako u Red Wings (1,2 miliardy dolárov).

Očakáva sa tiež, že nová aréna bude mimo hokeja, basketbalu či koncertov dejiskom mnohých ostro sledovaných podujatí, ako napríklad svetového šampionátu hokejistov do 20 rokov, draftu, Zápasu hviezd NHL a NBA, atď.

Ako je teda vidieť, od septembra 2017 sa máme na čo tešiť.


Pozrite si tiež:


Podklady:
  • See new Red Wings arena in Detroit begin to take shape (Ian Thibodeau, MLive; 19.01.2016)
  • The Business of Hockey: The NHL's Most Valuable Teams (Michael Ozanian, Forbes; 24.11.2015)