O čele tabuľky, plnej aréne a boji s krízou

MARTIN UŽÁK | 24.01.2012

"Je to viac ako Hockeytown, je to domov," hovorí tréner Detroit Red Wings Mike Babcock, spokojne sediac uprostred starých červených sedadiel Joe Louis Areny so šálkou kávy v ruke. Danny Cleary vzápätí dvíha telefón v kancelárii, zatiaľ čo Valtteri Filppula a Justin Abdelkader usilovne opravujú pokazenú rolbu. Jiří Hudler prichádza na chodbu k Johanovi Franzénovi a upozorňuje ho, aby so svojou metlou nezabudol pozametať aj schody. Plné ruky práce má medzitým aj Jakub Kindl, ktorý spolu s Abdelkaderom vešia po trestnej lavici víťazné tímové fotografie a na mantinel pripevňuje karmínové závesy. No a nakoniec je tu uťahaný gólman Ty Conklin, vracajúci sa z opraveného WC so záchodovým zvonom na pleci.

Natáčanie vtipných reklám je v posledných rokoch v Hockeytowne veľmi populárne. Vo vyššie popísanom spote, ktorý bol vytvorený pred začiatkom aktuálnej sezóny, však nejde len o pobavenie fanúšikov.

Jasajúce tribúny zaplnenej Joe Louis Areny a úspešné výsledky mužstva na vlastnom ľade sú nespornými dôkazmi o kolegiálnosti a obrovskej podpore, ktorú je v tomto skutočnom domove cítiť na každom kroku.


Detroit Red Wings pritom robia len to, čo si predsavzali na začiatku ročníka: vzorne reprezentujú mimo hlavnú scénu a v neposlednom rade prinášajú nedohľadnú radosť svojim verným priaznivcom.

Najúspešnejšia organizácia posledných dvoch dekád sa so ziskom 67 bodov momentálne vyníma na čele celej súťaže. Detroit zostane na výslní minimálne do konca januára, keďže pred blížiacou sa prestávkou spojenou so Zápasom hviezd ho nemôže predbehnúť žiaden súper.

Red Wings vyhrali posledných sedem zápasov a aktuálne sa vezú aj na sérii víťazných stretnutí na domácom ľade. Vďaka poslednému triumfu 3:1 nad St. Louis Blues uspeli vo svojej Joe Louis Arene už sedemnásťkrát v rade, čo je štvrtý najlepší výkon histórie NHL. V aktuálnej sezóne sa v meste motorov predstavilo už 18 súperov, no uspieť tu dokázali len San Jose Sharks, Calgary Flames a Minnesota Wild.

Detroit je svojimi výsledkami verný niekoľkým predošlým rokom, no rozdiel je tento raz v tom, že sa po dlhšej dobe opäť teší zaslúženej pozornosti. Veď jeho Joe Louis Arena o kapacite 20.066 divákov bola vypredaná už v 51 zápasoch za sebou, čo je v kríze zmietanom meste skutočne unikátny jav.

Lichotivá šnúra napĺňania domácej arény sa tiahne od 19. decembra 2010 a okrem 28 lanských súbojov (23 v dlhodobej časti a piatich v play-off) zahŕňa aj všetky doterajšie domáce stretnutia aktuálneho ročníka 2011/12. V Hockeytowne majú vykročené k pripomenutiu základnej časti edície 2006/07, v ktorej sa im podarilo vypredať všetky svoje domáce zápasy, alebo rovno k napodobeniu sezóny 2005/06, kedy svoju staručkú Joe Louis Arenu napĺňali nielen počas základnej časti, ale aj počas vyraďovacích bojov.

Ak človek prihliadne na nedávnu minulosť a porovná ju so súčasnosťou, skutočne sa zdá, že organizácia Detroit Red Wings našla recept na boj s vážnou ekonomickou krízou. Veď z niekdajšej bašty automobilového priemyslu obyvatelia skôr utekajú a sťahujú sa inam, nezamestnanosť neustále rastie a aj naďalej je konfrontovaná s ostrými rasovými nezhodami a márnym bojom s vysokou kriminalitou.

Aj napriek vysokým cenám štandardných vstupeniek platí, že detroitská Joe Louis Arena je pravidelne napĺňaná a organizácia ako taká každoročne zarába, čím sa výrazne líši od väčšiny svojich amerických konkurentov. Podľa ekonomického magazínu Forbes sa zárobok "Červených krídel" v posledných dvoch rokoch pohyboval na hodnote okolo 16 miliónov USD, čo sú pre mnohé kluby nedosiahnuteľné hodnoty.

Za hlavné príčiny úspešného boja Hockeytownu s krízou možno považovať rozšírené služby pre fanúšikov, ktoré sa ich začali dotýkať nielen pri nakupovaní vstupenky, ale aj počas bežného života mimo arénu.

Vstupné na zápasy Detroitu sa ani dnes výrazne nelíši od priemeru celej súťaže (ten sa podľa údajov z viacerých ekonomických zdrojov momentálne pohybuje na hodnote okolo 58 USD), no rozhodne ponúka stále pestrejšie a pestrejšie variácie. Organizácia sa zrejme dokázala poučiť z jari 2007, kedy po vypredanej základnej časti výrazne zvýšila ceny, no v následných bojoch play-off sa zaplnenej arény nedočkala ani napriek tomu, že mužstvo dokráčalo až do finále Západnej konferencie.

Určitý progres v rámci prívetivejších cien vstupného bol naznačený už vlani. Detroit vtedy záujemcom ponúkal možnosť vytvorenia vlastných plánov o návšteve 9 alebo 19 domácich stretnutí, ktoré korešpondovali s číslami dresov dvoch veľkých klubových legiend (Gordieho Howea a Stevea Yzermana).

Taktiež sa stalo tradíciou, že po niektorých sériách neúspešného predaja siahali "Červené krídla" po radikálnom upravení vybraných skupín lístkov a od januára konkrétneho roka začali ponúkať aj vstupenky o hodnote veľmi prijateľných 9 USD. Prirodzene, počas úspešného napĺňania Joe Louis Areny z posledného obdobia je politika predaja iná, no najdôležitejšie je, že sa javí ako oveľa vydarenejšia.

Za permanentne zaplneným hľadiskom Joe Louis Areny stojí množstvo darčekových predmetov a suvenírov, ktoré obdŕža niekoľko tisíc najrýchlejších fanúšikov pri takmer každom tunajšom zápase. Trebárs pri prvom domácom stretnutí prebiehajúcej sezóny predávali manželky hráčov Red Wings červené náramky s nápisom "Love for Lokomotiv", ktoré boli odkazom na septembrovú leteckú tragédiu v Rusku. Inokedy hrali prím plagáty, kartičky a prívesky. Novinkou v aktuálnom ročníku sú aj drobné karikatúrne sošky "Bobbleheads", zobrazujúce hokejistov, ktorých si fanúšikovia vybrali v predsezónnom hlasovaní.

Cez slobodnú voľbu fanúšika sa nakoniec možno dostať k záverečnému aspektu úspešného vzdorovania kríze. Je ním vysoko profesionálna adaptácia klubu na priblíženie sa k životu priaznivca prostredníctvom internetu alebo pestrej škály najrôznejších spoločenských podujatí, na ktorých hokejisti zhadzujú dresy a stávajú sa všednou súčasťou rovnocennej komunity v uliciach a na charitatívnych akciách.

Človek nemusí byť jasnovidcom, aby vedel, že takéto a podobné aktivity môžu pre fanúšika znamenať ďaleko viac, než sa na prvý pohľad môže zdať. Jedna z najlepšie fungujúcich organizácií NHL, paradoxne sídliaca v ekonomicky ťažko skúšanom meste a štáte, je toho jasným dôkazom.