Winter Festival bol pre Detroit potrebnou reklamou

MARTIN UŽÁK | 06.01.2014

Tie negatívne správy o upadajúcom meste Detroit nemali konca kraja.

Ekonomická kríza, vyľudňovanie metropolitných oblastí, márny boj s vysokou kriminalitou, zdecimovaný trh s nehnuteľnosťami a najväčší bankrot veľkomesta v histórii Spojených štátov prerástli do zrodu vyblednutého obrazu, ktorý toto niekdajšie centrum automobilového priemyslu uvalil na absolútne dno.

Pád na absolútne dno sa nie vždy musí spájať s návratom. Mesto Detroit je v pozícii, v ktorej zachraňuje to, čo sa ešte zachrániť dá, takže svoj význam preň má každý vitálny zásah a akékoľvek podujatie, ktoré mu dodá entuziazmus, naleje doň energiu a vytvorí lepší obraz ponúkaný svetu.

Presne takýto ozdravný charakter malo podujatie Hockeytown Winter Festival, ktoré Detroitu priniesli hokejoví Detroit Red Wings. S odstupom času je totiž zjavné, že Red Wings vytvorili niečo, čo sa vzhľadom na veľký záujem a spokojnosť verejnosti stalo pozitívnou propagáciou ťažko skúšaného mesta.


Winter Classic 2014 (Daniel Mears, The Detroit News; 01.01.2014)


Hockeytown Winter Festival - a predovšetkým jeho vrchol zo záveru roka 2013 - bol pre Detroit drobným, ale tiež citeľným pokropením živou vodou. Obytné bloky v okolí bejzbalového štadióna Comerica Park, na ktorom sa festival uskutočnil, boli preplnené miestnymi obyvateľmi, obyvateľmi z neďalekej Kanady i turistami, ktorí popri hokejovej zábave naplnili obchody, reštaurácie a hotely miestnych podnikateľov.

Hockeytown Winter Festival mal prilákať 250 tisíc návštevníkov a spolu s novoročným zápasom Winter Classic v meste Ann Arbor mal vyniesť zárobok o niekoľkých desiatkach miliónov amerických dolárov.

Prirodzene, vyššie zárobky podnikateľov a z nich plynúce vyššie dane pre mestskú pokladnicu nemohli detroitskú ekonomiku vyliečiť - veď dlh tohto mesta má astronomickú hodnotu 18,5 miliardy amerických dolárov a bez inej ako štátnej asistencie sa nedokáže zmazať, ak vôbec. Hockeytown Winter Festival sa teda premietol do podoby vhodnej propagácie, ktorú toto zbankrotované mesto potrebuje ako soľ.

Hockeytown Winter Festival ukázal, že v Detroite pretrváva záujem o zlepšenie zlej finančnej situácie mesta, záujem o pomoc miestnym podnikateľom a záujem o šport, ktorý síce nemá a ani nebude mať takú moc, aby mohol sám od seba držať mesto pri živote, no na rozdiel od finančnej pomoci a ozdravných ekonomických nástrojov, o ktorých sa v zbankrotovanom Detroite bude rozhodovať v priebehu tohto mesiaca, dokáže priniesť overenú formu pozitívnej reklamy, ktorá sa poľahky šíri do celého sveta.


Podklady:
  • Cuts coming for Detroit creditors, retirees (Joseph Lichterman & Bernie Woodall, Reuters; 03.12.2013)
  • Billions in debt, Detroit tumbles into insolvency (Monica Davey, The New York Times; 18.07.2013)
  • Economic impact comes with Classic (Zack Crawford, Detroit Red Wings; 29.02.2012)